Verzekeraar ASR gaat 300 miljoen euro betalen in een schikking met klanten die een woekerpolis hadden van een van de dochterbedrijven van de verzekeringsmaatschappij. ASR heeft een overeenkomst gesloten met claimorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond, die nu al hun claimprocedures tegen de verzekeraar stop zullen gaan zetten.

Met de deal met de claimorganisaties is circa 250 miljoen euro gemoeid. Daarnaast zet ASR nog 50 miljoen euro opzij voor schrijnende gevallen en voor klanten die niet zijn aangesloten bij de organisaties. De schikking volgt op recente uitspraken van de rechter die de klanten in het gelijkstelden en mogelijkheid creëerden voor mogelijke flinke, extra schadevergoedingen.

In 2006 kwam aan het licht dat onder andere ASR en Aegon Nederland, dat in oktober vorig jaar aan ASR verkocht is, bij hun beleggingsverzekeringen veel te hoge kosten in rekening hebben gebracht die niet met de klant overeengekomen waren. De rechtbank gaf klanten daarom gelijk in hun klacht dat ze te veel kosten hebben betaald, waardoor de opbrengsten van de beleggingen tegenvielen.

Vergoeding varieert van €100 tot €10.000 euro per persoon

De vergoeding per polishouder varieert waarschijnlijk van enkele honderden euro’s tot in een enkel geval 10.000 euro of meer. Volgens ASR-topman Jos Baeten gaat het bij elkaar opgeteld waarschijnlijk om zo’n 140.000 polissen. “Met het finale akkoord dat we hebben bereikt, kunnen we dit dossier afronden en geven we klanten duidelijkheid”, stelt hij.

Eerder zijn ASR en Aegon al eens met vergoedingen voor klanten gekomen. In totaal is er inmiddels circa 2 miljard euro aan besteed, aldus ASR.

De praktische uitvoering van de nieuwe regeling werken de betrokken partijen komende maanden verder uit. Gedupeerden die zich bij de claimorganisaties hebben gemeld krijgen nog bericht over wat de regeling voor hen betekent. Zij moeten ook nog akkoord gaan met de compensatie. De deal gaat alleen door als minimaal 90 procent van de aangesloten klanten akkoord gaat met de regeling

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, spreekt naar aanleiding van de deal met ASR van een "enorm belangrijke stap en een overwinning voor consumenten". Ook Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim, reageert verheugd. "Onze strijd heeft eindelijk zijn vruchten afgeworpen. We hopen dat deze regeling een kantelpunt is in de woekerpolisaffaire en dat andere verzekeraars het goede voorbeeld van ASR volgen."

Verzekeraar NN Group, die ook met woekerpolisclaims te maken heeft, zegt in een reactie de stap bij ASR te beschouwen als "een positieve ontwikkeling". Maar het concern benadrukt dat er op dit moment nog geen overeenkomst is tussen NN en de claimorganisaties. Daarom gaat het voorlopig verder met de voorbereidingen voor een eerder aangekondigde cassatieberoepszaak over woekerpolissen.

Forse koerssprong ASR Nederland, NN Group stijgt mee

ASR heeft daarnaast voorafgaand aan een beleggersdag ook de doelstelling voor de verwachte kostenvoordelen van de overname van Aegon Nederland verhoogd. De samenvoeging van de activiteiten verloopt volgens ASR volgens plan en zal naar verwachting voor eind 2026 worden afgerond.

Beleggers reageren opgelucht. Op de Amsterdamse beurs schoot de koers van ASR Nederland donderdagochtend met ruim 11 procent omhoog. Ook aandelen van andere verzekeraars zitten in de lift. De koers van NN Group noteert 8 procent hoger en Aegon krijgt er 2,5 procent bij.

LEES OOK: Verzekeraar ASR zet Knab, de jonge bank voor zzp’ers, in de etalage – verkoop nog niet rond